ΠΟΔΗΛΑΤΟΠΑΙΔΕΙΑ 2013

fwto_podilatopaideia2

Περισσότεροι από 160 ποδηλάτες/-ισσες από 28 οργανώσεις και 19 πόλεις της Ελλάδος & Κύπρου συμμετείχαν στην πρώτη Ποδηλατοπαίδεια, ένα τετραήμερο ποδηλατικό συνέδριο που έγινε από τις 28 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2013 στην Θεσσαλονίκη. Το πρόγραμμα περιλάμβανε παρουσιάσεις, εργαστήρια, ποδηλατοβόλτες, εκθέσεις, προβολές, πάρτι, και δυο ανοιχτές συνελεύσεις που κατέληξαν στην δημιουργία ενός πανελλήνιου δικτύου συνεργασίας ποδηλατών και ποδηλατικών οργανώσεων  που θα στηρίζει και θα προωθεί τον ρόλο τους στον σχεδιασμό της βιώσιμης αστικής κινητικότητας στις ελληνικές πόλεις προς την κατεύθυνση μιας εθνικής πολιτικής για το ποδήλατο. Αποφασίστηκε η συνεργασία με κοινές δράσεις σε διάφορα θέματα όπως η εκπαίδευση των οδηγών ποδηλάτου αλλά και των οδηγών Ι.Χ. και οδηγών λεωφορείων, η ασφάλεια των ποδηλατοδρόμων, ο νέος ΚΟΚ για την κυκλοφορία των ποδηλατών, το όριο των 30 χλμ/ώρα στα χωριά και τις πόλεις, ο έλεγχος ποιότητας της ποδηλατικής πολιτικής στους δήμους με βάση το ευρωπαϊκό πρότυπο πιστοποίησης BYPAD, η ένταξη νέων Ελληνικών διαδρομών στο δίκτυο Ευρωπαϊκών ποδηλατικών διαδρομών EuroVelo, η συνεργασία με τοπικές οργανώσεις ΑμεΑ για θέματα προσπελασιμότητας,  κά.

Στην επίσημη έναρξη, χαιρέτισαν ο συντονιστής της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας Θεσσαλονίκη 2014 κ. Μ.Παπαϊωάννου  ο οποίος σημείωσε την ανάγκη ενημέρωσης και εκπαίδευσης των πολιτών στην χρήση του ποδηλάτου και κάλεσε τους ποδηλάτες να προτείνουν νέες δράσεις για το 2014 και από το Δίκτυο Ελληνικών Πράσινων Πόλεων ο κ. Β.Σταμογιάννης εκ μέρους του κ. Κ. Ζέρβα,  Αντιδημάρχου Ποιότητας Ζωής δήλωσε πως η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να είναι μια πρότυπη ποδηλατική πόλη, στηρίζει την πρωτοβουλία της Ποδηλατοπαίδειας και περιμένει τα αποτελέσματα ώστε να αξιοποιηθούν από το Δίκτυο.

Η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης απέτυχε στην πολιτική προώθησης του ποδηλάτου παραδέχθηκε ο Δημοτικός Σύμβουλος Υπεύθυνος Κυκλοφορίας του Δήμου Θεσσαλονίκης κος Γιώργος Δημαρέλος. Τόνισε τα προβλήματα του γραφειοκρατικού τέρατος, του χάους των υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων και την συνεχή άρνηση της Περιφέρειας να βοηθήσει. Ιδιαίτερα για την Περιφέρεια τόνισε πως ακόμη και όταν η Αττικό Μετρό στα πλαίσια της κατασκευής του μετρό και παίρνοντας υπόψη την μοναδική κυκλοφοριακή μελέτη του 1999 που προβλέπει μονοδρομήσεις κάθετων αξόνων όπως της οδού Μ. Μπότσαρη, ζήτησε να γίνει ποδηλατόδρομος, αυτό απορρίφθηκε. Επιπλέον το αίτημα για τον ποδηλατόδρομο επί της Λεωφ. Νίκης και Μ. Αλεξάνδρου απορρίφθηκε με το αιτιολογικό της παράνομης στάθμευσης που υφίσταται, η οποία θα προκαλέσει προβλήματα στην κίνηση των αυτοκινήτων. Η διοίκηση του Δήμου δίνει αγώνα για να διώξει το Ι.Χ από την πόλη, το οποίο επιβλήθηκε χωρίς κυκλοφοριακές μελέτες, και με τον ίδιο τρόπο προσπαθούμε να το διώξουμε. “Δεν μας νοιάζει που θα παρκάρετε, ας μην είχατε αυτοκίνητο”, δήλωσε χαρακτηριστικά, “Η πόλη είναι στο έλεος των αγρίων, οι οποίοι θέλουν να λέγονται συμπολίτες μας”. Πρέπει να γίνει αλλαγή νοοτροπίας και ο πολίτης να είναι υπεύθυνος για την συμπεριφορά του. Ο κ. Δημαρέλος πιστεύει πως ο διαγωνισμός που τρέχει για την εγκατάσταση και λειτουργία 25 σταθμών συστήματος ενοικίασης ποδηλάτων θα βγει άγονος. Ο ΔΘ δεν είναι σε θέση να αναλάβει αυτό το κόστος και μόνη διέξοδος είναι η ιδιωτική πρωτοβουλία.

Περισσότερα:

Ο κ. Πολύκαρπος Καρκαβίτσας παρουσίασε το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) που εκπόνησε το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ) και είναι απαραίτητο να υπάρχει για να απορροφηθούν ευρωπαϊκά κονδύλια στο μέλλον. Το ΣΒΑΚ αυτό αφορά κυρίως τις Δημόσιες Συγκοινωνίες και πρέπει να ληφθεί υπόψη από τους υπόλοιπους φορείς, από τους οποίους αναμένουν προτάσεις έως τέλος Δεκεμβρίου για την ολοκλήρωση του. Επισημάνθηκε η έλλειψη πρόσφατης Κυκλοφοριακής Μελέτης, με τελευταία του 1999 με στοιχεία του 1995. Για το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων τόνισε ότι χρειάζεται μια μελέτη σκοπιμότητας και πόσο σημαντικό είναι να υπάρχει ενιαίο σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων, διαδημοτικό ή της περιφερειακής ένωσης Δήμων, το οποίο να συμπεριλαμβάνεται και στο μελλοντικό ενιαίο ευφυές εισιτήριο. Παράλληλα πρέπει να ξεκινήσει δράση εκπαίδευσης οδηγών ΙΧ σε σχέση με το ποδήλατο.

Για ένα σχέδιο ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη που έμεινε αναξιοποίητο, μίλησε η κα. Ανθή Τσακιροπούλου, Ερευνήτρια του ΑΠΘ, παρουσιάζοντας ένα σχέδιο ανάπτυξης ποδηλατοδρομών του 2011 που αντικατοπτρίζει όσο τον δυνατόν καλύτερα τις ανάγκες των ποδηλατών. Κάνοντας κριτική του στοιχειώδους δικτύου ποδηλατόδρομων που υλοποιήθηκε το 2009, τόνισε πως αυτό δεν προδίδει ουσιαστική ένταξη του ποδηλάτου στον συγκοινωνιακό σχεδιασμό, με ασυνέχειες, έλλειψη δικτυακής δομής, διασύνδεσης και διαδημοτικής διάστασης, οριακά πλάτη, ανεπαρκής σήμανση, ακατάλληλη χωροθέτηση σε πλατείες & πεζόδρομους, κάτι το οποίο δείχνει πως δεν υπήρχε ουσιαστική διάθεση να αφαιρεθεί χώρος από το αυτοκίνητο αλλά αντίθετα αφαιρέθηκε χώρος από τους πεζούς. Κλείνοντας σημείωσε πως αν σχεδιάζουμε πόλεις για αυτοκίνητα & κίνηση θα έχουμε αυτοκίνητα & κίνηση, αν σχεδιάζουμε για ανθρώπους και χώρους θα έχουμε ανθρώπους και χώρους.

Τις δυσκολίες κατά το σχεδιασμό ποδηλατικών υποδομών στην Ελλάδα παρουσίασε η κα. Ανδριανή Άννα Γόγολα, Πολιτικός Μηχανικός, MSc- Συγκοινωνιολόγος από την Πάτρα. Δεν έχουμε εθνική πολιτική για το ποδήλατο, την οδική ασφάλεια, πρότυπα σχεδιασμού ποδηλατόδρομων. Έχουμε ασαφείς οδηγίες, με διαστρεβλωμένη ερμηνεία, νομοθετικά κενά, συγκρούσεις αρμοδιοτήτων,  προχειρότητα εφαρμογής και τσαπατσουλιά στην διεκδίκηση χρημάτων.

Ο κ. Γιάννης Τσουγκράκης από το ΟΙΚΟ-ΑΠΘ (Θεσσαλονίκη) μίλησε για το Σύστημα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων του ΑΠΘ στο πλαίσιο της βιώσιμης κινητικότητας στην πανεπιστημιούπολη. Το σύστημα έχει πρόβλημα βιωσιμότητας, λόγω μείωσης προσωπικού, έλλειψη συντήρησης αλλά και πρόβλημα στην τυπική διαχείριση εσόδων. Εξετάζατε η συνεργασία με την Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση Πράσινες Διαδρομές ώστε να αναλάβει την διαχείριση του συστήματος.

Η κα. Αβραμίδου Ευφροσύνη από την Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων του Δήμου Θεσσαλονίκης, παρουσίασε την εξέλιξη των ποδηλατόδρομων και των κοινοχρήστων ποδηλάτων. Το ποδήλατο αντιμετωπίζεται από την υπηρεσία κυρίως ως μέσο μετακίνησης και όχι ως μέσο ψυχαγωγίας & άθλησης διευκρίνισε. Η πρώτη μελέτη για ποδηλατόδρομους ήταν το 2003 από το Υπουργείο Μεταφορών & το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, η οποία δεν υλοποιήθηκε και δεν ενσωματώθηκε ούτε κατά την υλοποίηση άλλων αναπλάσεων όπως π.χ. της οδού Αγ. Δημητρίου. Η μελέτη ποδηλατοδρόμων που υλοποιήθηκε το 2009 δεν ικανοποίησε από τον τρόπο εγκατάστασης ποδηλατοδρόμων σε πεζόδρομους και δεν έγινε και αξιολόγηση της. Προμελέτη με νέες παρεμβάσεις όπως για την εγκατάσταση ποδηλατόδρομου επί της Λεφ. Νίκης, Μεγάλου Αλεξάνδρου, Μ. Μπότσαρη, Κων. Καραμανλή, Βούλγαρη κ.α απορρίπτονται μονίμως από την Περιφέρεια διότι υπάρχει διαφωνία ως προς την τεκμηρίωση, π.χ η Περιφέρεια ζητάει μελέτη ποδηλατικού φόρτου, ενώ ο Δήμος θεωρεί πως χρειάζεται πρώτα η υποδομή για να προσελκύσει νέους ποδηλάτες και όχι να υπάρχει ήδη φόρτος ως προϋπόθεση ώστε να υλοποιηθεί ένα έργο για το ποδήλατο. Επιπλέον δεν έχει ακόμη αξιοποιηθεί η συγκοινωνιακή μελέτη για την εγκατάσταση  συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων η οποία έχει εδώ και 4 χρόνια ολοκληρωθεί. Επίσης υπάρχει σε εξέλιξη μελέτη για ποδηλατόδρομους από εξωτερικό μελετητή η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί και αναμένεται.

Σε παρέμβαση της η κ. Γόγολα τόνισε την κακή νοοτροπία και αντίληψη φορέων όπως π.χ ο Εμπορικός Σύλλογος της Πάτρας που θεωρεί πως το διπλοπαρκάρισμα ευνοεί την λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων, ενώ παράλληλα έρευνα έδειξε πως οι ίδιοι είναι αυτοί που παρκάρουν παράνομα μπροστά από τα καταστήματα τους ενώ παράλληλα διαμαρτύρονται γιατί δεν έρχεται ο κόσμος να ψωνίσει. Ο ποδηλάτες σύμφωνα με έρευνες είναι ο καλύτερος καταναλωτής διότι ψωνίζει τοπικά και στο κέντρο, κατέληξε κλείνοντας.

Για το πρόγραμμα Έλεγχου Ποιότητας Ποδηλατικής Πολιτικής (BYPAD) μίλησε ο κος Γεώργιος Φαρφαράς, τονίζοντας πως παρ όλες τις καλές προθέσεις, και ενώ υπάρχουν προτάσεις, δεν υπάρχει ποδηλατική πολιτική, αξιολόγηση, προγραμματισμός & σχέδιο, ενώ και έκανε πρόταση ανοιχτής συζήτησης για τους ποδηλατόδρομους και την πολιτική του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Από την “Αναπηρία Σήμερα” ο κ. Φώτη Μπίμπασης μίλησε για την Ποδηλασία & ΑμεΑ παρουσιάζοντας το σχέδιο συνεργασίας οργανώσεων τυφλών, το EuroVelo, και ποδηλατικές ομάδες από την Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις ώστε οι ποδηλάτες να γίνουν τα μάτια των τυφλών. Επιπλέον τόνισε τα προβλήματα κίνησης των τυφλών, με ελλείψεις στις υποδομές, κακοτεχνίες κλπ. Στη συνέχεια παρουσιάστηκε η Βιώσιμη Κινητικότητα κατά μήκος της νέας διαδρομής ΕuroVelo Σιδηρούν Παραπέτασμα με ομιλήτρια την Αθανασία Τέλλιου, το Ελληνικό σημείο επαφής για τις Εμπορευματικές Μεταφορές με ποδήλατα CycleLogistics με ομιλητή τον Ανδρέα Βασιλείου ο οποίος έκανε ανοιχτή πρόταση συνεργασίας για την δημιουργία πανελλαδικού δικτύου εμπορευματικών μεταφορών, το πρόγραμμα Ποδηλάτες Καλώς Ηλθατε – Cyclists Welcome Hellas για επιχειρήσεις φιλικές προς τους ποδηλάτες με ομιλητή τον Αριστείδη Πετράκη, την δημιουργία φιλικής προς το ποδήλατο, αστικής κουλτούρας στην Νότια Ευρώπη με τη συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών με ομιλητή τον Δημήτρη Παπαγεωργίου.

Πρωτοβουλίες από όλη την Ελλάδα παρουσίασαν την δράση τους. Οι “Φίλοι του Ποδηλάτου-Αθηνών” & “ΠΟΔΗΛΑΤισσΕΣ” με ομιλήτρια την Λυδία Χατζηαλεξίου από την Αθήνα, “Τι είναι οι ΠοδηΛάτρεις;” με ομιλητή τον Νίκο Πενταράκη από τα Χανιά. “Εμείς ή Αυτοί;” με ομιλητή τον Κώστα Τσιριγγάκη, Πρόεδρο του Συλλόγου Ορθοπεταλιά από την Κέρκυρα, “Η συμβολή του ποδηλάτου στην κοινωνία” με  ομιλητή τον Θωμά Κραμποκούκη από την Καρδίτσα, “Ποδηλατικές Δράσεις Λάρισας – Μια Λουρίδα” με ομιλήτρια την Στέλλα Τσίπα από την Λάρισα, “Σύλλογος για την προώθηση της αστικής μετακίνησης με ποδήλατο” με ομιλητή τον Κώστα Δουβή από την Αθήνα, “Συνυπάρχοντας στους δρόμους” με ομιλητή τον Παντελή Τζερτζεβέλη από την Θεσσαλονίκη, “30 χρόνια Οικολογικής Κίνηση Θεσσαλονίκης & ποδήλατο” με ομιλητή τον Οδυσσέα Χιλιτίδη από Θεσσαλονίκη, “Οι Πολύχρωμοι Ποδηλάτες Θεσσαλονίκης” με ομιλητές τον Χρήστο Χατζηγιάννη και την Ελπίδα Καρασαρίδου από την Θεσσαλονίκη, “Ποδηλασία για Κοινωνικούς Σκοπούς” με ομιλητή τον Κώστα Τερζόπουλο από την Διεθνή Γυμνή Ποδηλατοδρομία Θεσσαλονίκης.

Τέσσερα εργαστήρια πραγματοποιήθηκαν κατά την διάρκεια του συνεδρίου: “Ποδηλατικός Τουρισμός: Ευκαιρίες για απασχόληση” και “Τι χρειάζεσαι για ένα Ποδηλατικό Ταξίδι μεγάλης απόστασης” με εκπαιδευτή τον Jens Erik Larsen από την Δανία, εμπνευστή του δικτού ευρωπαικών ποδηλατόδρομων EuroVelo. “Πιστοποιητικό Ποδηλατικής Επάρκειας Bikeability” με εκπαιδευτή τον Rob Fuller. “Ίδρυση & Λειτουργεία Εταιρείας Μεταφορών με Ποδήλατο” με εκπαιδευτή τον Gary Armstrong από το Ηνωμένο Βασίλειο, στο οποίο παρουσιάστηκαν και δυο τοπικές πρωτοβουλίες εταιριών ποδηλατικών courrier.

Στις παράλληλες δράσεις πραγματοποιήθηκαν: Πρότυπη Κρίσιμη Μάζα (Critical Mass),  Ποδηλατοβόλτα ξενάγηση στην ΚαλαμαριάΠροβολές ποδηλατικών ταινιών & ντοκιμαντέρ, Έκθεση Αφίσας “Οι Πόλεις της Ελλάδας ποδηλατούν”, διασκέδαση στο γενέθλιο Πάρτι της οργάνωσης “Παιδιά Εν Δράσει” τα οποία έκλεισαν 10 χρόνια προσφοράς στην πόλη.

Στην γιορτή καλωσορίσματος της Ποδηλατοπαίδειας 2013, την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου στις 21.30, γιορτάσαμε επιπλέον το βραβείο που απέσπασε η εκδήλωση σκυταλοδρομία “Κινήσου Ενάντια στον Καρκίνο”, στο συνέδριο MOVE στη Βαρκελώνη στις 18 Οκτωβρίου 2013, από τους διοργανωτές της Ευρωπαϊκής Εκστρατείας NowWeMove, για την πολυτομεακή προσέγγιση της για την προώθηση της φυσικής άσκησης και των ωφελειών της ως καθημερινός τρόπος ζωής.

Η Ποδηλατοπαίδεια 2013 διοργανώθηκε από την Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση “Πράσινες Διαδρομές“, το Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ, το Πράσινο Ινστιτούτο, την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας Θεσσαλονίκη 2014 και της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλατών και με την συνδρομή με ποδήλατα από το ΟΙΚΟ-ΑΠΘ και τις εταιρείες Thessbike και Action Bike Club.

Περισσότερες Φωτογραφίες

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.258775017629821.1073741829.248224815351508&type=1&l=1c695af52e

Περισσότερες πληροφορίεςwww.biciklopedia.org