ΕΚΔΗΛΩΣΗ: «ΕΛΑ … στη θέση μας» | Παρουσίαση ενημερωτικού σποτ, συζήτηση για τα θέματα πεζών

Ο Σύλλογος για την προστασία των δικαιωμάτων ΠΕΖΗ με την υποστήριξη του Πράσινου Ινστιτούτου διοργάνωσε τη Δευτέρα, 16 Δεκεμβρίου 2013 το απόγευμα στο Πνευματικό κέντρο του Δήμου Αθηναίων, εκδήλωση με θέμα «ΕΛΑ … στη θέση μας». Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης πραγματοποιήθηκε συζήτηση για τα θέματα των δικαιωμάτων των πεζών, και παρουσιάστηκε το ενημερωτικό σποτ για τα δικαιώματα των πεζών που δημιουργήθηκε με την υποστήριξη του Πράσινου Ινστιτούτου με στόχο να προβληθεί από τα μέσα ενημέρωσης σαν κοινωνικό μήνυμα.

Η εκδήλωση ξεκίνησε με τον χαιρετισμό του προέδρου του Πράσινου Ινστιτούτου, Κώστα Λουκέρη, και στη συνέχεια ακολούθησε η εναρκτήρια ομιλία του Δημήτρη Χρυσαφίδη, πρόεδρο του Συλλόγου για την προστασία των δικαιωμάτων ΠΕΖΗ.

Ακούστε τον χαιρετισμό  [audio:http://greeninstitute.gr/audio/ela_sti_thesi_mas/01.mp3]

Ο κ. Χρυσαφίδης αναφέρθηκε στους στόχους, το ιδεολογικό υπόβαθρο και τις δράσεις του Συλλόγου. Μίλησε για την αξία του περπατήματος μέσα στην πόλη, μια καλή πρακτική μετακίνησης χωρίς ρίπους, και ευεργετική, άλλωστε, για την υγεία κάθε ανθρώπου. Ο κ. Χρυσαφίδης έκανε λόγο για την κατάληψη του δημόσιου χώρου από τις μηχανές και τα αυτοκίνητα, και την ανάγκη διεκδίκησης του δικαιώματος των ανθρώπων για τον ελεύθερο χώρο τους, που συνεχώς περιορίζεται. Επίσης, δεν δίστασε να αναφερθεί στα ατυχήματα των πεζών, ενώ τόνισε την ανάγκη για να εφαρμοστεί ο νόμος που ήδη υπάρχει, το βασικότερο εργαλείο για την προστασία των δικαιωμάτων των πεζών. Ολοκληρώνοντας την παρουσίαση του, ο κ. Χρυσαφίδης αναφέρθηκε σε κάποιες από τις δράσεις του Συλλόγου όπως η περιφρούρηση των πεζοδρόμων, ο σεβασμός των διαβάσεων, η διεκδίκηση του ελεύθερου χώρου από τα τραπεζοκαθίσματα κ.λπ.

Ακούστε την ομιλία  [audio:http://greeninstitute.gr/audio/ela_sti_thesi_mas/02.mp3]

Στη συνέχεια, ο Γρηγόρης Μαυράκης, πρόεδρος της Ένωσης για τα δικαιώματα των πεζών Θεσσαλονίκης, μίλησε συνοπτικά για τους σκοπούς των δράσεων της Ένωσης, που χρονολογούνται από το 1996, και που αφορούν στην ανατροπή της κυριαρχίας του αυτοκινήτου, του μηχανοκίνητου έναντι του πεζού, την προώθηση της πεζής κυκλοφορίας, αλλά και την τήρηση της νομοθεσίας για τα πεζοδρόμια και τη κυκλοφορία των πεζών -η οποία είναι πλήρης, αλλά δυστυχώς δεν τηρείται- την ενίσχυση της χρησιμοποίησης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, τη δημιουργία ενός δικτύου και διαδρομών για πεζούς μέσα στην πόλη, την ‘απελευθέρωση’ των πεζοδρομίων, κ.ά. Ο κ. Μαυράκης, αναφέρθηκε, επίσης, στην άσκηση πίεσης και στα νομικά μέτρα που έχει προσφύγει  η Ένωση για την τήρηση των δικαιωμάτων των πεζών, καθώς και τις δυναμικές ενέργειες και τις κινητοποιήσεις της Ένωσης για τη διεκδίκηση του δημόσιου χώρου, όπως ο σεβασμός για τις διαβάσεις, τους λεωφορειόδρομους, τους πεζόδρομους, τις πλατείες κ.ά. Ο κ. Μαυράκης αναφέρθηκε στο χάρτη προβληματικών σημείων που δημιούργησαν, τη συνεργασία με τη δημοτική αρχή για το Πρόγραμμα για το δημόσιο χώρο, και για τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν με τις περιφερειακές αρχές για την παραχώρηση λωρίδων για το ποδήλατο.  Τέλος, αναφέρθηκε στην χαώδη κατάσταση που επικράτησε λόγω της κατάργησης της δημοτικής αστυνομίας αναφορικά με την παράνομη στάση και στάθμευση στην πόλη.

Ακούστε την ομιλία  [audio:http://greeninstitute.gr/audio/ela_sti_thesi_mas/03.mp3]

Ο Φώτης Μπίμπασης, συντονιστής της ομάδας ΑΜΕΑ των Οικολόγων Πράσινων, αναφέρθηκε στα προβλήματα των ΑΜΕΑ μέσα στην πόλη. Ο κ. Μπίμπασης ξεκίνησε την εισήγηση του αναφέροντας ότι πεζός είναι και ο τυφλός και ο κινητικά ανάπηρος τονίζοντας ότι τα προβλήματα μετακίνησης μέσα στην πόλη είναι κοινά. Μίλησε για την καταγραφή των εμποδίων που έχει γίνει ήδη στα πεζοδρόμια του Δήμου Θεσσαλονίκης, πχ. περίπτερα, κολόνες, δέντρα κ.λπ., και χωρίς να αμφισβητεί την ανάγκη ύπαρξής τους, τόνισε την ανάγκη για καλύτερο σχεδιασμό. Επιπλέον, επισήμανε το πόσο σημαντικό είναι να συμμετέχουν οι επιτροπές αναπήρων σε έργα που τους αφορούν και να τους δίνεται το δικαίωμα να γνωμοδοτούν  (βλ. σχεδιασμός ράμπας, κ.λπ.). Σημείωσε ότι το ‘παν’ είναι θέμα πολιτικής, κάτι που αφορά και σε εκείνον που σταθμεύει παράνομα, κι αναφέρθηκε, επίσης, στη χαοτική κατάσταση που επικρατεί λόγω της κατάργησης της δημοτικής αστυνομίας. Τέλος, αναφέρθηκε στην έλλειψη ενδιαφέροντος του δήμου Θεσσαλονίκης να στείλει αίτηση στις Βρυξέλλες στο πλαίσιο διαγωνισμού για τις Πράσινες Πόλεις.

Ακούστε την ομιλία  [audio:http://greeninstitute.gr/audio/ela_sti_thesi_mas/04.mp3]

Ο Βασίλης Δούσκος από την Εταιρία Keyframe, μίλησε για τη φιλοσοφία του ‘παρκουρ’ και παρουσίασε συμβάντα κατά τη διάρκεια του γυρίσματος του διαφημιστικού σποτ. Ο κ. Δούσκος  εξήγησε ότι το ‘παρκουρ’, που αφορά στην τέχνη της κίνησης για την υπερπήδηση εμποδίων, προέρχεται από τη Γαλλία. Αρχικά, είχε χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια του πολέμου ως τεχνική σε στρατιωτικά γυμνάσια των Γάλλων στρατιωτών, και στη συνέχεια εξελίχθηκε στους κόλπους του πυροσβεστικού σώματος τη δεκαετία του ’50. Έτσι, από την στρατιωτική πειθαρχεία μετεξελίχθηκε τη σημερινή εποχή στη τέχνη της κίνησης. Τέλος, ο κ. Δούσκος αναφέρθηκε σε συγκινητικά περιστατικά που διαδραματίστηκαν κατά τη διάρκεια του γυρίσματος και αφορούν στην ευαισθησία και την ανθρωπιά των συνανθρώπων μας που προκύπτουν μέσα από την καθημερινότητα.

Ακούστε την ομιλία  [audio:http://greeninstitute.gr/audio/ela_sti_thesi_mas/05.mp3]

Ο Νικόλας Νικολαΐδης, εκπρόσωπος της Ομάδα ΑΣΤΥ, μίλησε για το πώς μπορεί κανείς μέσα από το περπάτημα να ανακαλύψει την πόλη που μένει. Αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία «Μια Βόλτα» που έχει αναλάβει η Ομάδα ΑΣΤΥ με την σύμπραξη πέντε οργανώσεων, και έχει ως στόχο να συγκεντρώσει διαφορετικές ομάδες πολιτών μαζί για να περπατήσουν, να παρατηρήσουν και να γνωρίσουν την πόλη τους. Στις περιηγήσεις που διεξάγει η ομάδα χρησιμοποιεί ιστορικά, κοινωνιολογικά στοιχεία, αλλά και πληροφορίες από τον Τύπο και τη λογοτεχνία. Οι θεματικές περιηγήσεις αφορούν σε γειτονίες, όπως ο Νέος Κόσμος, το Α’ Νεκροταφείο, η Πλάκα κ.ά.

Ακούστε την ομιλία  [audio:http://greeninstitute.gr/audio/ela_sti_thesi_mas/06.mp3]

Τέλος, ο κ. Χρήστος Νικολαΐδης, εκπρόσωπος Τροχαίας Αθηνών, μίλησε για τα προβλήματα στο κέντρο της Αθήνας που αντιμετωπίζουν οι πεζοί. Ξεκίνησε την ομιλία του τονίζοντας τη σημασία που έχει η εκπαίδευση, και η παιδεία. Στη συνέχεια αναφέρθηκε, σε κάποια στατιστικά στοιχειά ατυχημάτων, και ολοκλήρωσε την εισήγηση του αναφέροντας, επίσης, τις αρνητικές συνέπειες της κατάργησης της δημοτικής αστυνομίας.

Τις εισηγήσεις των ομιλητών ακολούθησε ενδιαφέρουσα συζήτηση με παρεμβάσεις και ερωτήσεις από το κοινό.

Δείτε παρακάτω το spot: